Saturday 8 July 2023

Backlight meter TOYOTA fortuner tidak menyala

Baru-baru ini saya dirujuk sebuah lagi 'instrument cluster' atau meter kereta TOYOTA fortuner dengan masalah lampu backlight langsung tidak menyala dan lampu jarum pula berkelip-kelip seperti boleh ditonton pada klip video di bawah.

Benda pertama yang saya nampak pada bahagian belakang meter ialah perkataan 'repair' seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Saya paling takut bila dirujuk peralatan elektrik atau elektronik yang telah dibaiki seseorang sebab kita tidak tahu apa yang telah mereka lakukan.

24/06/2005

Setelah dibuka dan diperiksa, benda pertama yang saya dapati bermasalah ialah kapasitor berlabel C11 (330uf, 25v) yang terminal positif telah tanggal dari papan litar seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Terminal positif kapasitor C11 tanggal...

Terminal positif kapasitor tersebut sebenarnya telah terkoyak dari papan litar dan saya terpaksa buka serta betulkan litar dahulu sebelum memasang kembali kapasitor ke kedudukan asal.

Terminal positif kapasitor C11 telah dibaiki...

Pemeriksaan menyeluruh pada papan litar menemui kesemua kapasitor aluminium rosak dengan bacaan ESR yang tinggi.

Kapasitor yang rosak ialah:-

  1. 3 biji kapasitor 10uf, 35v (C16, C129 & C12)
  2. 4 biji kapasitor 100uf, 16v (C25, C37, C60 & C18)
Gantikan semua kapasitor yang 'high ESR'...

Banyak meter kereta TOYOTA seperti ini telah saya baiki sebelum ini namun tanpa kapasitor C18. Ini merupakan meter pertama yang saya baiki dilengkapi dengan kapasitor tersebut dan nilainya ialah 100uf, 16v.

Keterangan lanjut cara-cara mengenalpasti kapasitor yang rosak boleh ditonton pada klip video di bawah


Selamat berDIY...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.