Thursday 22 August 2024

S38 mini radio repair

Saya pernah dirujuk radio seperti ini sebelum ini dan anda boleh rujuk di sini.

Sekali pandang, rekabentuknya serupa dengan yang pernah dirujuk sebelum ini namun labelnya berlainan.

Model mini radio kali ini ialah S38 dan menggunakan sebiji bateri lithium seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Gambar di bawah adalah keadaan dalaman radio setelah dibuka dan tiada kerosakkan boleh dilihat dengan mata kasar.

Pemeriksaan seterusnya menggunakan multimeter mendapati suisnya gagal berfungsi bila dilaras.

Masalah yang saya hadapi ialah tiada suis baru dalam tangan dan ianya tiada dijual di pasaran tempatan.

Sebagai percubaan, saya buka suis tersebut dari papan litar untuk diselengara.

Saya buka dan bersihkannya menggunakan 'contact cleaner' dan setelah berpuas hati dan diujibboleh berfungsi semula, saya pasang kembali ke papan litar.

Masalah selesai dan mini radio ini kembali berfungsi semula.


 Selamat berDIY...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.