Tuesday 2 July 2024

Cara dapatkan pengecas dari bekas vape

Zaman telah berubah dan ramai perokok kini telah beralih kepada rokok elektronik atau vape atas faktor kos sebab rokok konvensional sangat mahal berikutan cukai yang dikenakan oleh kerajaan kita sangat tinggi.

Sewaktu zaman kanak-kanak tahun 80an, saya sering disuruh oleh ayah membelikan rokok dan jika tidak silap harganya cuma RM1.50 untuk sebungkus yang mengandungi 20 batang rokok putih.

Trend terbaru kini ialah penggunaan vape pakai buang (disposable vape) dan sering saya temui sewaktu berjogging. Saya akan kutip untuk menambahkan ilmu pengetahuan sebab ianya mempunyai komponen elektronik.

Saya tidak pasti kenapa ianya dibuang namun yang pasti ianya rosak. Setelah dibuka dan diperiksa ianya hanya mengandungi 3 komponen elektronik sahaja seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Dua benda yang sering rosak ditemui ialah bateri dan module pengecas. Setakat ini saya belum menemui elemen pemanas (heater) yang rosak. Majority ditemui mengalami kerosakkan bateri.

Tahukah anda bahawa module pengecas pada vape boleh digunakan untuk mengecas bateri lithium? Keterangan lanjut boleh ditonton pada klip video di atas.

Selamat berDIY...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.