Thursday 15 February 2024

E2 - Primada PS-620S intelligent processor repair

Sebelum ini saya pernah dirujuk pengisar seperti ini untuk di baiki dan anda boleh rujuk di sini.

E2

Kali ini saya dirujuk sebuah lagi pengisar serupa dan ianya lengkap dengan cawan pengisar. Saya diberitahu ianya boleh dihidupkan namun gagal berfungsi. Sewaktu saya uji, kod yang terhasil ialah E2 seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Wayar putus...

Memandangkan pengisar lepas saya telah buka serta periksa bahagian motor dan tiada kerosakkan ditemui, kali ini saya periksa pula sensor pada cawan pengisar. Setelah penutup bahagian bawah cawan pengisar dibuka, jelas kelihatan wayar putus seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Perintang 47kΩ putus...

Sewaktu proses menyambung kembali wayar putus tersebut selesai, ianya tanggal semula dan apabila diperiksa di dalamnya dilengkapi dengan sebiji perintang pula yang putus seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Siap...

Nilai perintang tersebut ialah 47kΩ (kuning, ungu, oren). Saya gantikan perintang baru dan semua bahagian yang disambung saya balut dengan pita wayar bagi mengelak sebarang litar pintas berlaku.

Sensor pada penutup...

Kedua wayar tersebut disambung kepada pin yang telah saya tandakan pada gambar di bawah.

Lokasi sensor disambung...

Pastikan penutup cawan pengisar ditutup sebelum anda mengukur rintangan pada kedua pin di atas dan anda seharusnya dapat bacaan 47kΩ seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

47kΩ

Untuk makluman semua, sensor yang digunakan hanya sebiji reed switch sahaja seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Reed switch sebagai sensor penutup...

Masalah kod E2 selesai dan pengisar ini berjaya diselamatkan serta kembali berfungsi semula.


Selamat berDIY...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.