Saturday 3 February 2024

DS830NA astro decoder - no power (PART 1)

Banyak dekoder astro model DS830NA seperi ini telah saya baiki serta kongsikan sebelum ini dan anda boleh rujuk di sini.

5v tapi bacaan cuma 0.264v sahaja...

Hari ini saya kongsikan pengalaman baru ditemui beberapa hari lalu apabila dirujuk dekoder serupa dengan masalah gagal dihidupkan. Pemeriksaan awal mendapati voltan 5v & 3.3v tidak cukup atau dikira tiada seperti boleh dilihat pada gambar di atas dan di bawah.

3.3v tapi dapat bacaan 0.375v sahaja...

Pemeriksaan seterusnya mendapati sebiji komponen jenis SMD bermasalah sebab tidak menghasilkan 5v dan telah saya tandakan pada gambar di bawah.

Komponen disyaki rosak...

Saya tidak pasti apa nombor rujukan komponen tersebut sebab apa yang tertera padanya tidak memadai untuk saya mencarinya dalam talian atau online.

Keluarkan komponen disyaki rosak...

Saya menemui sebiji komponen sama pada papan litar lama dan sebagai percubaan, saya telah gantikan komponen tersebut sahaja.

Gantikan komponen elok...

Percaya atau tidak, masalah tiada 5v & 3.3v selesai setelah komponen tersebut sahaja telah diganti serta diuji.

Checking - 5v

Gambar di atas dan di bawah adalah bacaan 5v & 3.3v telah kembali normal dan ianya berjaya diselamatkan.

Checking - 3.3v

Kerja membaiki peralatan elektrik kini semakin sukar dilakukan berikutan komponen yang disyaki rosak tidak diketahui dari label yang ada.

Tested - ok

Selamat berDIY...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.