Monday 12 February 2024

i-Saraan (KWSP)

Awal tahun ini saya telah menerima sms dari KWSP/EPF memaklumkan insentif i-Saraan telah dinaikkan dari RM300 kepada RM500 tahun ini seperti boleh dilihat pada gambar tangkap layar di bawah.

Pemeriksaan pada laman sesawang i-Saraan di sini mendapati saya telah mendaftar namun tidak dinyatakan tarikh atau bila didaftar seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Gambar-gambar berikut adalah maklumbalas dari pihak KWSP/EPF setelah saya menghubungi mereka melalui e-mail.

Menurut mereka, saya telah mendaftar i-Saraan sejak tahun 2022 dan telah mencarum secara sukarela sejak itu namun tiada insentif yang mereka maklumkan serta janjikan iaitu 15% atau maksima RM300 setahun.

Tahun ini insentif dinaikkan dari RM300 ke RM500 dan setakat blog ini ditulis, satu sen pun saya tak terima.

Bila saya teliti balik maklumbalas mereka, rupa-rupanya insentif daripada kerajaan adalah tertaluk kepada kerajaan (subject to government terms and conditions). Jadi, siapa sebenarnya yang layak menerima insentif i-Saraan?


Baru-baru ini kerajaan ada memaklumkan RM500 'one-off' telah diberikan kepada pencarum yang mempunyai baki kurang dari RM10,000 dalam akaun 1 namun saya yakin ianya tiada kaitan dengan i-Saraan.

Tahun lepas saya bekerja setengah tahun sebelum bersara mulai 20/06/2023. Saya mencarum sendiri walaupun tidak bekerja selepas itu setiap bulan dengan harapan mendapat insentif seperti dijanjikan.

Kemungkinan saya masih bekerja tahun lepas walaupun setengah tahun sahaja penyebab saya tidak layak mendapat insentif. Mungkinkah saya boleh dapat insentif pada separuh tahun ke-2 tahun lepas?

Apa pun, saya akan terus mencarum sukarela tahun ini dengan harapan dapat RM500 seperti dijanjikan.

Untuk makluman semua, menurut syarat & terma KWSP, insentif yang dijanjikan ialah 15% dari jumlah caruman dan tertaluk kepada maxima RM500 sahaja setahun. Jadi, jumlah caruman minimum untuk mendapatkan maxima RM500 ialah mencarum sebanyak RM3,334 setahun atau RM278 sebulan.

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.