Friday 9 February 2024

P311 tablet repair

Baru-baru ini saya dirujuk tablet model P311 buatan china dengan masalah gagal dihidupkan sebab butang 'power' telah tanggal serta hilang.

P311 tablet

Saya tidak pasti apa jenama tablet ini sebab tiada tertera pada 'casing' atau dalam 'about phone'. Cuma nombor model sahaja ditemui seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Model: P311

Gambar di bawah ialah keadaan butang yang telah hilang dan suis juga gagal berfungsi bila dijolok. Menurut pemilik ianya masih berfungsi bila dijolok sewaktu butang baru hilang.

Butang 'power' rosak...

Masalah sedemikian adalah disebabkan suis telah rosak setelah dijolok dengan objek selain butang asalnya dan perlu diganti.

Gantikan butang 'power'...

Tablet ini boleh berfungsi semula setelah suis butang power diganti namun butang getah yang hilang tiada alat ganti melainkan tukar 'casing' yang baru.

Pindahkan pcb ke 'casing' baru...

Pindahkan kesemua komponen dalaman ke 'casing' baru dan ianya haruslah dilakukan dengan berhati-hati agar tidak merosakkannya terutama wayar halus akan putus jika ditarik terlalu kuat.

PCB siap dipindah ke 'casing' baru...

Kerosakkan butang power adalah 'wear & tear' dan sering berlaku sebab ianya ditekan setiap kali untuk menghidupkan serta memadamkan layar sewaktu menggunakannya.

'Casing' ditukar sebab butang 'power' hilang...

Saya perlukan kira-kira 30 minit untuk menukar 'casing' termasuk menukar butang suis yang baru.

Testing - ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.