Sunday 19 February 2023

Wall clock repair

Baru-baru ini saya telah dirujuk sebuah jam dinding dengan masalah gagal berfungsi walaupun bateri telah diganti dengan yang baharu.

Jam dinding

Sebelum ini saya pernah kongsikan pengalaman membaiki jam dinding dan anda boleh rujuk di sini, sini dan sini.

Setelah papan litar dibuka...

Setelah dibuka dan diperiksa, masalahnya ialah terminal negatif (-ve) telah berkarat dan tidak mengalirkan elektrik seperti telah saya tandakan pada gambar di bawah.

Terminal -ve PCB berkarat...

Terminal negatif kali ini bukan setakat berkarat namun telah terhakis dan saya terpaksa pateri menggunakan wayar supaya sambungannya elok semula seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Terminal -ve PCB telah dibaiki...

Saya dapati majoriti kerosakkan peralatan elektrik yang menggunakan bateri melibatkan terminal negatif sahaja. 

Salah satu contoh yang pernah saya kongsikan sebelum ini melibatkan peti keselamatan dan anda boleh rujuk di sini.

Begitu juga dengan kerosakkan pada papan litar alat kawalan jauh melibatkan terminal negatif bateri yang pernah saya kongsikan di sini dan sini.

Semua masalah bermula dengan kebocoran bateri dan cecair bateri meresap ke wayar negatif sehingga ke PCB. Mungkinkah kebocoran cecair bateri hanya pada terminal negatif sahaja?

Kemungkinan juga disebabkan elektron mengalir dari negatif ke positif yang menjadi punca kenapa cecair bateri bocor akan mula meresap dari terminal negatif...

Fikir-fikirkan...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.