Monday 13 February 2023

KDK K14X2 ceiling fan repair

Baru-baru ini saya dirujuk sebuah kipas siling berjenama KDK dengan masalah boleh dihidupkan namun berpusing perlahan serta gagal menerima isyarat dari alat kawalan jauh.

KDK K14X2 ceiling fan

Masalah sedemikian biasanya ialah pada papan litar (PCB) dan benda pertama ditemui ialah seekor cicak terkorban seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Setelah penutup tengah dibuka...

Setelah papan litar dikeluarkan dan diperiksa, saya cuma menemui sebiji IR receiver rosak. Saya pernah kongsikan cara memeriksa IR receiver dan anda boleh dirujuk di sini.

M14C24800

Untuk makluman semua, terminal IR receiver yang digunakan sedikit berbeza seperti boleh dilihat pada label gambar di bawah. Terminal output (S) pada sebelah kiri, terminal +ve (V) pada tengah dan terminal -ve (G) pada sebelah kanan.

IR receiver rosak...

Masalah tetap sama dan IR receiver yang baru ditukar rosak semula setelah diuji. PCB ini gagal saya baiki sebab kerosakkannya melibatkan microprocessor.

Beli PCB baru...

Dipendekkan cerita, saya belikan PCB yang baharu dengan nombor rujukan M14C24800. PCB ini juga boleh digunakan pada kipas siling berjenama Panasonic model F-M14C2VBHH.

Pasang PCB baru...

Masalah selesai setelah papan litar telah saya gantikan dengan yang baharu.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.