Friday 24 February 2023

soteco WINDLY WET vacuum cleaner repair

Sebelum ini saya pernah kongsikan pengalaman membaiki penyedut hampagas (vacuum cleaner) seperti ini dan anda boleh rujuk di sini.

soteco WINDLY WET

Penyedut hampagas ini adalah jenis 2 dalam 1 (2-in-1) di mana ianya juga boleh digunakan pada keadaan basah.

model: WINDLY WET

Saya diberitahu masalahnya ialah gagal menyedut dan pemeriksaan awal mendapati penapisnya sumbat seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Penapis udara sumbat...

Setelah kesemua penaips udaranya telah dibersihkan serta diuji, ianya kini boleh menyedut namun tidak kuat dan masih gagal menyedut dengan normal.

Penutup motor reput...

Pemeriksaan seterusnya mendapati bahagian penutup motor telah berkarat serta reput seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Gantikan dengan penutup baharu...

Gambar di atas menunjukkan penutup motor telah saya gantikan dan ianya di ambil dari motor yang gagal dibaiki. Saiznya sama namun tiada lubang pada bahagian tepi seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Tebuk lubang untuk pengudaraan...

Untuk makluman semua, saya telah uji motor tersebut tanpa lubang pada penutupnya namun ianya tidak kuat menyedut. Masalah selesai setelah saya tebuk lubang di sekeliling bahagian tepinya seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.