Tuesday 21 February 2023

SAMSUNG UA40H4200AR LED TV repair

Sebelum ini saya pernah baiki TV seperti ini dan anda boleh rujuk di sini.

Hari ini saya dirujuk sebuah lagi TV serupa dengan masalah seperti tertera pada nota pemilik pada gambar di atas.

Setelah penutup belakang dibuka...

Maklumat dari pemilik ialah fius pada plug 3-pin putus dan setelah digantikan dengan yang baharu ada bunyi meletup kedengaran.

PSU - Power Supply Unit

Setelah dibuka dan diperiksa dengan mata kasar, saya dapati masalahnya serupa dengan TV yang pernah saya baiki sebelumnya iaitu ada kesan letupan pada dua biji kapasitor seperti boleh dilihat pada gambar di atas dan di bawah.

Ada kesan letupan pada kapasitor berwarna biru...

Kedua-dua kapasitor tersebut ada kesan retak dan ianya disambung secara bersiri kepada sebiji mosfet dengan label 60R580P.

Gambar di atas dan di bawah adalah bacaan rintangan yang saya dapat pada kapasitor yang meletup. Untuk makluman semua, kapasitor yang elok tidak seharusnya ada bacaan rintangan dengan menggunakan multimeter.

Pemeriksaan seterusnya pada papan litar tidak menemui komponen lain yang rosak selain dua biji kapasitor yang meletup sahaja. Fius dengan rating T3.15A/250v pada papan litar juga tidak putus dan masih elok.

Gantikan kapasitor baharu...

Label pada plug 3-pin ialah 3A seperti boleh dilihat pada gambar di bawah. Fius yang putus pada plug 3-pin pula cuma 2A sahaja.

Fius dalam plug 3-pin cuma 2A sahaja...

Saya gantikan fius plug 3-pin dengan rating 3A sebab dari pengalaman lepas, fius asalnya ialah 3A dan bukan 2A.

Gantikan fius dengan rating 3A

TV ini berjaya diselamatkan setelah saya gantikan komponen yang didapati rosak di atas iaitu:-

  1. 2 biji kapasitor
  2. sebiji fius 3A
Kapasitor yang rosak...

Mungkin ada yang akan tanya kenapa fius yang putus ialah pada plug 3-pin dan bukannya pada papan litar. Sebabnya ialah nilai fius pada papan litar lebih tinggi dari fius di plug 3-pin, jadi sudah tentu nilai fius yang rendah akan putus dahulu.

Tested - ok

Sedikit peringatan kepada para DIY, jika anda berhajat menggantikan fius sendiri, pastikan nilai fius baru mesti sama dengan nilai asal. Rujuk kepada pakar jika fius putus semula dan anda tiada asas elektronik. Saya pernah dirujuk TV rosak dengan fius 13A pada plug 3-pin. Apa yang berlaku ialah fius pada papan litar pula yang putus. Cuba bayangkan apa yang akan berlaku jika tiada fius pada papan litar?

Fikir-fikirkan...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.