Friday 10 February 2023

Power Tree S1250P UPS repair

Baru-baru ini saya telah dirujuk sebuah UPS dengan masalah ketika bekalan elektrik terputus, UPS gagal berfungsi.

Pemeriksaan awal mendapati bateri rosak menjadi punca ianya gagal namun setelah baterinya telah diganti, masalahnya ialah seperti boleh ditonton pada klip video di atas. Saya juga dapati ada bunyi getaran yang kuat pada transformer dan ianya tidak normal.

Power Tree S1250P UPS

Pemeriksaan seterusnya mendapati UPS langsung menggunakan kuasa bateri walaupun ada bekalan elektrik dan apa yang mengejutkkan ialah voltan output sangat tinggi iaitu mencecah kira-kira 350vac. Bacaan voltan output UPS yang normal sepatutnya kira-kira 220vac sewaktu menggunakan kuasa bateri.

Model: S1250P

Pemeriksaan dengan mata kasar juga tidak mendapati sebarang komponen yang rosak dan kesemuannya kelihatan seperti baru tanpa sebarang kesan panas melampau.

Setelah penutup dibuka...

Pemeriksaan pada papan litar dengan menggunakan multimeter akhirnya mendapati bahawa tiada bekalan elektrik dari transformer seperti telah saya tandakan pada gambar di bawah.

Tiada bekalan elektrik ke PCB......

Saya dapat bacaan 18vac pada bahagian penyambungnya namun setelah disambung ke PCB, bekalan tidak sampai ke papan litar.

Bekalan 18vac ke PCB...

Pemeriksaan pada 4 biji diod yang bertindak sebagai rectifier juga tidak menemui sebarang masalah namun saya syak kemungkinan penyambungnya tidak bersentuh sebab kelihatan sedikit jauh serta tidak rapat ke papan litar.

Ketatkan sambungan...

Saya ketatkan penyambungnya ke papan litar seperti telah saya tandakan pada gambar di atas dan percaya atau tidak, masalah selesai dan bacaan 18vac kini ada pada papan litar seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Bekalan 18vac sampai ke PCB...

Saya tidak pasti kenapa penyambung bekalan tersebut tidak bersentuh dan ianya tidak dicabut sewaktu menukarkan bateri.

Jika anda ingin tahu cara-cara mengenalpasti bateri masih elok/rosak, anda boleh rujuk kepada klip video di bawah.

Selamat berDIY...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.