Friday 27 May 2022

WDY-12003000 AC/DC adapter repair

Baru-baru ini dirujuk sebuah 'LCD Touch Screen Monitor' model SG-1503 dengan masalah gagal berfungsi setelah dibekalkan arus elektrik.

WDT-12003000 AC/DC adapter

Monitor tersebut mendapat bekalan dari sebiji adapter dan apabila saya mengukur voltan outputnya, saya masih dapat bacaan 12v.

Setelah penutup dibuka...

Kadang-kadang adapter yang bermasalah masih mendapat bacaan voltan dan sebagai pengesahan, saya telah cuba hidupkan monitor tersebut dengan adapter lain dan ianya boleh berfungsi.

Komponen yang rosak...

Setelah adapter tersebut dibuka dan diperiksa dengan mata kasar, 3 biji kapasitor kelihatan kembung seperti telah saya tandakan pada gambar di atas.

Tested - ok

Adapter tersebut telah berjaya diselamatkan dan masih boleh digunakan semula setelah ketiga-tiga kapasitor yang kembung telah saya gantikan dengan yang baharu.

Tested - ok

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.