Saturday 25 May 2019

LG 29FU1RLX-T1 CRT TV repair

Hari ini saya dapat pengalaman baru membaiki TV CRT berjenama LG, Model: 29FU1RLX-T1. Tv LG model ini telah banyak saya baiki dan kali ini kerosakannya berlainan dari sebelumnya.
Jenama: LG, Model: 29FU1RLX-T1
Ketika dirujuk kepada saya pemilik memberitahu saya masalahnya ialah tidak dapat dihidupkan, lampu standby juga tidak menyala.
Papan litar utama
Setelah di buka dan diperiksa, cuma sebiji NTC (Negative Temperature Coefficient) thermistor (KL 15L 010) seperti pada gambar di bawah meletup dan boleh dilihat dengan mata kasar,.
NTC thermistor meletup...
Untuk makluman kegunaan NTC thermistor adalah untuk keselamatan kepada TV jika terdapat arus eletrik yang tidak stabil terutamanya ketika voltan terlalu tinggi. Thermistor juga akan meletup jika peralatan eletronik disambar kilat/petir.

Kedudukan NTC thermistor
Setelah NTC thermistor tersebut di ganti dan diuji, TV tersebut kini boleh dihidupkan namun gambar yang dihasilkan berbentuk cekung seperti yang anda boleh lihat pada gambar di bawah.
Bentuk gambar cekung...
Mungkinkah TV tersebut memang menghasilkan gambar cekung sebelum ianya rosak? Jadi saya terpaksa membuka papan litar tersebut dan periksa semula untuk mencari komponen lain yang juga rosak.
Kedudukan K2961 (N-Channel Mosfet, 60v)
Pada mulanya saya mendapati diod yang saya labelkan pada gambar di atas telah mengalami litar pintas, namun setelah ditanggalkan dari papan litar dan periksa, diod tersebut masih berkeadaan baik. Kemudian saya periksa komponen yang berdekatan dan menjumpai sebiji N-channel mosfet dengan nombor rujukan K2961 mengalami litar pintas.
Tested - OK
Setelah komponen K2961 ditukar dan buat kali kedua saya menguji TV tersebut, kini gambarnya tidak berbentuk cekung lagi seperti yang anda boleh lihat pada gambar di atas dan di bawah.
Tested - OK
Komponen yang rosak. Kiri: NTC thermistor, Kanan: K2961 (Mosfet)
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.