Thursday 28 March 2024

NT-468SW 8 inch 3 voice coil subwoofer repair

Awal tahun ini saya telah dirujuk sebuah subwoofer berjenama NT POWER, model NT-468SW dan cuma dimaklumkan ianya bisu.

NT POWER subwoofer

Sebelum ini saya pernah dirujuk subwoofer serupa namun jenama berbeza dan anda boleh rujuk di sini dan sini.

Model: NT-468SW

Sewaktu saya mengujinya, ianya boleh dihidupkan namun senyap seribu bahasa atau sunyi sepi.

Setelah dibuka...

Setelah dibuka, benda pertama yang menarik perhatian saya ialah speakernya seperti boleh dilihat pada gambar di bawah. Ini adalah kali pertama saya jumpa speaker dengan '3 voice coil'.

3 voice coil speaker...

Pemeriksaan awal pada papan litar tidak menemui sebarang komponen yang rosak dengan menggunakan multimeter.

Bekalan ke pin 'mute' IC TDA7851...

Seterusnya saya putuskan bekalan ke pin MUTE dengan menanggalkan perintang R52 dan ianya juga tetap gagal menghasilkan sebarang output ke speaker.

Keluarkan IC TDA7851 yang rosak...

Memandangkan tiada komponen yang rosak ditemui, saya syak 'audio IC' rosak. Audio IC yang digunakan ialah TDA7851. 

Saya yakin IC tersebut rosak sebab ianya tidak panas sewaktu mengujinya selepas dibekalkan arus elektrik.

TDA7851

Masalah bisu pada subwoofer ini selesai setelah dengan hanya menggantikan IC TDA7851 sahaja.

Siap...

Klip video di bawah saya rakam setelah menggantikan 'audio IC' dan untuk pengetahuan semua, bunyi bass terhasil adalah jauh lebih bertenaga berbanding subwoofer serupa dirujuk sebelum ini.

Selamat berDIY...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.