Friday 22 March 2024

Astro decoder DS830NA - no power (PART 2)

Hari ini saya kongsikan pengalaman baru dirujuk dekoder astro model DS830NA dengan masalah sejagat iaitu gagal dihidupkan.

Tiada bacaan 1.8v pada inductor...

Pemeriksaan awal pada papan litar mendapati voltan 1.8v tiada seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Bekalan 1.8v dari Q2902

Voltan 1.8v dibekalkan dari sebiji komponen yang dilabel Q2902 dan telah saya tandakan pada gambar di atas.

Tiada info dari nombor rujukan...

Gambar di atas adalah komponen Q2902 yang telah saya keluarkan dari papan litar namun saya menghadapi masalah mengenalpastinya.

Q295C = Q2902 tapi nombor rujukan berlainan...

Komponen yang digunakan pada Q2902 adalah sama dengan Q295C dan setelah merujuk kepada dekoder lain, saya dapati nombor rujukan berbeza digunakan seperti boleh dilihat pada gambar di atas dan di bawah.

Jumpa sebiji dengan nombor rujukan D5KV...

Berpandukan nombor rujukan D5KV di atas, komponen tersebut ialah P-channel MOSFET dengan nombor rujukan AO6405.

P-channel MOSFET

Sebagai percubaan, saya telah gantikan Q2902 dengan komponen yang diambil dari dekoder lain yang gagal dibaiki.

Gantikan MOSFET...

Gambar di bawah menunjukkan bacaan 1.8v telah berjaya terhasil setelah Q2903 ditukar dan dekoder ini kembali berfungsi semula.

Tugas mengenalpasti komponen jenis SMD kini semakin mencabar berikutan tiada maklumat diperolehi daripada labelnya yang semakin ringkas sebab ruangan yang terhad.

Testing...

Selamat berDIY...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.