Monday 2 January 2023

Premis loteri di Kedah tutup

Mulai semalam (01/01/2023) semua aktiviti perniagaan melibatkan perjudian yang telah dilesenkan di Kedah sebelumnya tidak lagi diperbaharui.


Ini berikutan pertukaran kerajaan negeri yang kini diterajui oleh PAS. Pengusaha tiada pilihan selain menamatkan operasi berikutan lesen sedia ada tamat tempoh pada 31/12/2022 serta tidak lagi diperbaharui oleh kerajaan negeri pimpinan PAS.

Dua buah lagi negeri yang diterajui oleh PAS iaitu Kelantan dan Trengganu juga telah lama mengamalkan dasar yang sama.

Saya setuju banyak keburukan daripada kebaikan berjudi namun tindakan sehingga menutup periuk nasi orang lain ini tidak boleh diterima.

Mereka mungkin boleh melakukannya di negeri yang majoritinya orang melayu atau penganutnya islam namun ini tidak adil kepada rakyat bukan islam.

Selama ini mereka lantang mengatakan bahawa undang-undang islam/syariah termasuk RUU355 hanya untuk penganutnya sahaja namun apabila telah berkuasa sebaliknya yang berlaku atau 'cakap tidak serupa bikin'.

Saya merasa syukur kerajaan pusat yang dibentuk baru-baru ini tidak melibatkan PAS dan semoga rakyat lebih bijak memilih pada PRN/PRU akan datang.

Saya tetap dengan pendirian bahawa negara tidak boleh dipimpin berpaksikan agama dan contoh terbaik ialah apa yang telah berlaku di Afghanistan baru-baru ini apabila taliban berkuasa semula di mana perempuan dinafikan hak pendidikan.

Fikir-fikirkan...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.