Monday 16 January 2023

CAFERINA coffee warmer repair

Sebelum ini saya pernah dirujuk 'coffee warmer' untuk dibaiki dan anda boleh rujuk di sini dan sini.

CAFERINA RHP Decanter Warmer

Pagi ini saya dirujuk sebuah 'coffee warmer' dengan masalah bila suis dihidupkan, seluruh rumah bergelap.

Pin neutral disambung ke elemen pemanas...

Menurut pemilik, masalah asalnya ialah suisnya rosak dan dia telah digantikan dengan yang baharu.

Saya juga tidak menemui sebarang komponen yang rosak termasuk suis yang ditukar oleh pemilik.

Pemeriksaan menyeluruh akhirnya menemui pendawaiaan pada suis tersalah sambung seperti telah saya tandakan pada gambar di atas.

Cara sambungan...

Suis ini dipanggil 'rocker switch' dan ianya mempunyai 3 terminal. Cara menyambungnya telah saya labelkan pada gambar di atas dan di bawah.

Cara sambungan...

Kesilapan pendawaiaan oleh pemilik ialah pada terminal berwarna perang pada suis. Pemilik telah menyambungkannya kepada elemen pemanas dan wayar hidup (L) serta neutral (N) pula disambung pada bahagian suis.

Siap...

Keterangan terperinci cara penyambungan suis ini boleh ditonton pada klip video di bawah.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.