Thursday 19 January 2023

Philips GC520 garment steamer repair

Baru-baru ini saya dirujuk sebuah 'garment steamer' berjenama Philips, model GC520 dengan masalah boleh dihidupkan namun tidak menghasilkan wap.

Philips GC520 garment steamer

Sebelum ini saya pernah kongsikan pengalaman dirujuk 'garment steamer' untuk dibaiki dan anda boleh rujuk di sini.

Model: GC520

'Garment steamer' ini dilengkapi dengan papan litar seperti boleh dilihat pada gambar di bawah setelah penutup atas telah saya buka.

Setelah penutup atas dibuka...

Pemeriksaan dengan mata kasar pada papan litar mendapati sebiji kapasitor dengan nilai 330uf, 10v kembung dan harus di ganti.

Kapasitor kembung...

Pemeriksaan seterusnya pada bahagian tangki pemanas mendapati sebiji 'thermal cut off switch' atau juga dikenali sebagai 'thermal switch' putus dan lokasinya telah saya labelkan pada gambar di bawah.

Thermal switch putus...

Thermal switch yang digunakan berjenama THERMASTE 10/250-T220 dengan rating 140C, 10A.

THERMASE 10/250-T220 - 140C

Dari pengalaman lepas, masalah utama 'garment steamer' ialah disebabkan sumbat yang mengakibatkan panas melampau (overheating).

Setelah tangki pemanas dibuka...

Gambar di atas menunjukkan keadaan di dalam tangki pemanas setelah dibuka dan terdapat banyak bendasing seperti pasir di dalamnya. Hal ini serupa dengan 'garment steamer' yang pernah dirujuk kepada saya sebelum ini.

Tangki pemanas telah dibersihkan...

'Garment steamer' ini berjaya diselamatkan setelah kedua-dua komponen yang rosak di atas telah saya gantikan dengan yang baharu selain membersihkan tangki pemanasnya.

Selamat berDIY...

2 comments:

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.