Wednesday 11 January 2023

JVD Clipper Single Chrome Hair Dryer Repair

Sebelum ini saya pernah dirujuk alat pengering rambut seperti ini dan anda boleh rujuk di sini.

Setelah penutup dibuka...

Masalah alat pengering rambut ini ialah kipas tidak berpusing namun elemen pemanas merah menyala apabila suis dihidupkan.

Buka kipas...

Pemeriksaan awal pada fius, suis, element pemanas serta diod yang mengawal kelajuan kipas semuanya elok.

Buka pemegang motor...

Seterusnya saya buka motor kipas dan mendapati sebiji diod dengan yang label 1N4007 putus seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Diod 1N4007 terbakar...

Setelah diod 1N4007 yang terbakar telah saya gantikan dengan yang baharu serta diuji, kipas boleh berpusing namun perlahan dan menyebabkan elemen pemanas juga merah menyala.

Gantikan diod 1N4007 yang baharu...

Masalah motor berpusing perlahan adalah disebabkan motor telah rosak dan perlu ditukar atau dibaiki. Motor yang digunakan berlabel HC385S dan telah saya gantikan dengan RC-385 seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Gantikan motor yang baharu...

Alat pengering rambut ini telah berjaya diselamatkan dan ianya masih boleh digunakan semula setelah motornya telah saya gantikan dengan yang baharu selain menukarkan sebiji diod 1N4007.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.