Thursday 3 January 2019

Baiki MEAN WELL NES-350-12 SMPS

Hari ini saya kongsikan pengalaman baru membaiki SMPS buatan China berjanama Mean Well, model: NES-350-12.
Pandangan atas SMPS
Masalah SMPS tersebut ketika dirujuk kepada saya ialah apabila dibekalkan arus elektrik ia memerlukan masa kira-kira 15 saat untuk dihidupkan dan akan padam bila-bila masa.
Pandangan pada bahagian terminal input/output
Setelah diperiksa secara menyeluruh menggunakan multimeter, kesemua komponen berada dalam keadaan baik. Namun kenapa ianya padam dengan sendiri dan tidak berfungsi serta merta setelah dibekalkan arus elektrik.
Setelah di buka penutup
Seterusnya saya mengambil langkah untuk cuba menukar komponen yang disyaki tidak berfungsi dengan sempurna.

Untuk makluman semua, SMPS ini dilengkapi dengan relay & apabila relay dihidupkan akan kedengaran bunyi 'klik' dan led akan menyala. Oleh yang demikian saya dapati terdapat satu voltage regulator yang membekalkan eletrik kepada relay tersebut iaitu dengan nombor rujukan 7812 dan saya telah menukar voltage regulator (7812) tersebut sebagai percubaan pertama (cuba jaya) seperti yang ditanda pada gambar di atas.
Voltage regulator 7812 yang diganti...
Nasib amat menyebelahi saya dan SMPS tersebut berfungsi dengan normal setelah ditukar voltage regulator sahaja.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.