Sunday 11 November 2012

Pos Malaysia

Pada 20 Oktober 2012 (Sabtu) yang lalu saya telah membeli sesuatu di laman internet. Penjual tersebut berada di Pulau Pinang. Kebiasaannya penggunaan kad kredit adalah paling mudah ketika membeli secara online tetapi laman internet mereka hanya menerima bayaran tunai sahaja dengan deposit terus ke akaun mereka.
Inilah iklan pada laman internet tersebut.
Berikutan itu saya hanya membuat pembayaran pada 22 Oktober 2012 sebab mengalami masalah 'sudah jatuh ditimpa tangga' seperti berikut:-
  1. Mesin deposit bank penerima tidak berfungsi dan merupakan hari tidak bekerja sebab bank hanya beroperasi pada hari isnin hingga hari jumaat sahaja.
  2. Akaun persendirian saya pula tidak aktif dan tidak dapat memindahkan wang yang dikehendaki melalui mesin ATM.
  3. Selepas akaun saya diaktifkan pada 22/10/2012 (isnin) dengan memasukkan sejumlah wang, saya masih lagi tidak dapat memindahkan wang dan menurut pihak bank saya hanya boleh membuat pemindahan pada keesokkan hari. Maka saya terpaksa mengeluarkan wang tunai dari akaun dan mendepositkannya ke akaun penerima.
  4. Selepas urusan pembayaran selesai, saya menghantar sms kepada penerima dan menurut mereka tempahan saya akan dihantar pada hari yang sama iaitu pada 22/10/2012.
  5. Namun janji hanya tinggal janji, penjual hanya menghantar tempahan saya pada 1/11/2012 dengan menggunakan PosMalaysia.
  6. Selepas seminggu berlalu, tempahan saya tak juga sampai-sampai dan saya terpaksa membuat aduan ke PosMalaysia di talian 1-300-300-300. Kata mereka, "Barang Encik di hantar menggunakan Kapal Terbang dan mengambil masa 7 hingga 11 hari untuk sampai". Alasan yang tidak munasabah langsung! 
Boleh semak di sini.
Sehingga ke saat ini (11/11/2012 @ 14:50hrs) saya masih belum menerima barang yang dikirim melalui PosMalaysia. Apakah khidmat sebegini yang termampu mereka lakukan? Di manakah silapnya?
Action should be taken on next working day!
Setengah bulan baru sampai...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.