Tuesday 17 May 2022

BOSCH ART 23 Easytrim

Mesin memotong rumput berjenama BOSCH, model: ART 23 easytrim ini telah saya kutip dari tong sampah beberapa bulan yang lepas.

BOSCH ART 23 Easytrime

Ketika dikutip, keadaan luaran kelihatan elok dan cuma kabel wayar telah dipotong seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Model: ART 23 Easytrim

Setelah dibuka dan diperiksa, saya tidak menemui sebarang komponen yang rosak selain kabel yang telah dipotong sahaja.

Setelah dibuka...

Mesin memotong rumput ini hanya dilengkapi sebiji motor dan sebiji suis sahaja seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Gantikan kabel yang baharu...

Memandangkan tiada komponen yang rosak ditemui, saya gantikan kabel dan pemeriksaan pada plug 3-pin dapat bacaan 53.1Ω seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Rintangan armature - 53.1Ω

Saya juga dapati penutup bahagian motor telah ditebuk lubang dan diklip dengan wayar berwarna hijau seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Testing...

Percaya atau tidak, mesin memotong rumput ini boleh berfungsi dan saya tidak pasti kenapa ianya dibuang oleh pemilik.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.