Friday 6 September 2024

Service interruption (76) - Astro DMT880

Baru-baru ini saya dirujuk sebuah dekoder astro yang telah lama tidak digunakan dan pemilik memberitahu saya masalahnya ialah tiada isyarat (signal).

Installation settings/Satellite settings...

Apabila saya mengujinya, skrin di atas terpapar pada layar TV dan cara untuk membuat tetapan (settings) pernah saya kongsikan sebelum ini dan anda boleh rujuk di sini.

Software outdated (Apr 21 2016)

Dekoder astro ini cuma ada isyarat jika memilih 'current entry point name':-

  1. 19 Future 1
  2. 24 Future 2

Setelah berjaya melepasi tetapan di atas, masalah seterusnya yang dihadapi ialah versi software telah ketinggalan zaman (outdated) seperti boleh dilihat pada gambar di bawah dan perlu dikemaskini.

Service interruption (76)...

Apabila dekoder dibiarkan dalam keadaan standby, proses mengemaskini berlaku secara automatik namun berakhir dengan kegagalan seperti boleh ditonton pada klip video di bawah.

Masalah gagal mengemaskini software pernah saya kongsikan sebelum ini di sini, sini dan sini namun belum pernah berjaya diselesaikan.

Dekoder boleh berfungsi namun siaran tersekat-sekat dengan paparan kod 76 pada layar TV.

Saya yakin ianya bukan masalah dekoder tetapi masalah software yang telah lapuk serta gagal dikemaskini. Masalah sedemikian berlaku apabila dekoder telah lama tidak digunakan dan software yang diperlukan untuk dikemaskini telah tiada dalam sistem astro.

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.