Thursday 12 September 2024

Panasonic MX-AC400 mixer grinder

Baru-baru ini saya dirujuk sebuah 'mixer grinder' berjenama Panasonic, model MX-AC400 dengan masalah gagal berfungsi.

Panasonic mixer grinder

Pemilik memberitahu saya ianya jarang digunakan namun gagal berfungsi setelah lama disimpan.

Model: MX-AC400

Pemeriksaan awal pada fius plug 3-pin masih elok. Keterusan wayar & semua suis juga elok sewaktu diperiksa.

Setelah penutup bawah dibuka...

Seterusnya saya periksa bahagian motor dan mendapati ada wayar gegelung yang putus seperti telah saya tandakan pada gambar di bawah.

Wayar gegelung putus...

Saya juga dapati warna gegelung (coil) agak gelap dari biasa seolah-olah ada berlakunya panas melampau.

Banyak gegelung yang putus...

Setelah saya buka bahagian sambungan dari suis ke gegelung, ada lagi gegelung yang putus dan boleh dilihat pada gambar di atas.

Apa yang mengejutkan saya ialah semua wayar dari suis ke gegelung juga putus serta tidak bersambung ke gegelung.

Biasanya ianya ada dilengkapi thermal fuse pada wayar neutral namun juga tidak ditemui.

Saya percaya ianya pernah dibuka oleh seorang sebelum dirujuk kepada saya dan saya tidak pasti bagaimana kerosakkan seteruk ini boleh berlaku. Mungkinkah ada tikus baiki labu?

Saya juga yakin jika gagal berfungsi disebabkan lama tidak digunakan, tidak mungkin semua wayar penyambung boleh putus.

Apa pun, jalan paling mudah untuk membaikinya ialah gantikan motor yang baru atau buat gegelung yang baru.

Mixer grinder ini saya tidak baiki sebab tiada alat ganti motor yang sama dan saya tidak arif membuat gegelung stator yang baru.

Pastikan anda rujuk peralatan elektrik/elektronik anda kepada mereka yang pakar untuk dibaiki bagi mengelak situasi 'tikus membaiki labu' terjadi...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.