Wednesday 18 September 2024

My NJOI

Astro NJOI kini memiliki aplikasi sendiri dan dinamakan sebagai My NJOI.

Ianya sangat mudah digunakan dan anda cuma perlu daftar dengan menggunakan nombor kad pintar (smartcard) sahaja.

Aplikasi My NJOI

Gambar-gambar tangkap layar di bawah ialah cara pendaftaran dan anda boleh melakukan banyak transaksi dengan mudah termasuk melanggan siaran.

Klik 'SMARTCARD LOGIN'

Saya bukan pelanggan astro namun telah lama melakukan kerja membaiki dekoder astro.

Masukkan nombor kad astro

Masalah utama saya ialah mengaktifkan atau 'refresh' kad pintar yang tiada siaran setelah lama tidak ditonton dan pernah saya kongsikan sebelum ini di sini.

Klik 'settings'

Kini dengan aplikasi My NJOI, saya boleh melakukan 'refresh' tanpa memerlukan nama penuh pemilik seperti sebelum ini jika menghubungi pihak astro melalui aplikasi WhatsApps.

Klik 'REFRESH'

Apa yang saya perlukan lakukan ialah daftar nombor kad pintar dan melakukan 'refresh' melalui aplikasi My NJOI sahaja.

Refresh Success!

Pihak astro dari dulu lagi memang tidak mesra pelanggan dan sering menyusahkan pelanggannya. Alasan mereka meminta nama pelanggan sebelum ini ialah sebab melibatkan data pribadi adalah salah satu contohnya.

Jika anda pernah menghubungi mereka untuk membuat pembatalan langganan dengan macam-macam kerenah, anda akan faham apa yang saya maksudkan mereka tidak mesra pelanggan.

Apa pun, kini saya tidak perlu lagi meminta nama pendaftar akaun astro lagi untuk 'refresh' siaran melalui aplikasi My NJOI.

Selamat berDIY...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.