Friday 14 June 2024

Access Card Reader repair

Hari ini saya kongsikan pengalaman dirujuk 'access card reader' yang digunakan pada pusat penginapan (hotel) dengan masalah gagal membaca kad untuk membuka pintu.

Access Card Reader...

Sebelum ini saya juga pernah dirujuk 'room door card reader' untuk dibaiki dan anda boleh rujuk di sini.

 

Pemeriksaan pada 'card reader' ini mendapati sebiji 'tact switch' gagal berfungsi setelah kad dimasukkan seperti boleh ditonton pada klip video di atas.

Suis rosak...

Setelah saya buka 'tact swith' tersebut dan dibandingkan dengan suis yang baharu, kerosakkannya ialah butang suis telah koyak seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Perbezaan suis elok & rosak...

Butang suis yang telah koyak gagal berfungsi sebab kad yang dimasukkan ke 'card reader' gagal menekan butang suis.

Siap...

Klip video di bawah saya rakam setelah 'tact switch' telah saya gantikan dengan yang baharu dan kad yang dimasukkan kini boleh menekan butang suis serta menghasilkan bunyi 'tact'.

'Access Card Reader' ini berjaya diselamatkan dengan menggantikan sebiji 'tact switch' sahaja.

Selamat berDIY...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.