Wednesday 24 April 2024

admira ELVIRA classical guitar repair

Saya kutip sebuah gitar berjenama admira model ELVIRA pada 29/10/2023 tahun lepas.

admira ELVIRA classical guitar

Guitar ini adalah buatan Sepanyol (Spain) dan ianya merupakan 'classical guitar' yang menggunakan tali nylon.

Made in Spain

Masalah gitar ini sewaktu baru dikutip ialah 'bridge' terkopak seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Bridge terkopak...

Saya telah gam kembali 'bridge' tersebut namun tidak betahan lama dan terkopak semula. Dalam masa yang sama setelah dipasang tali gitar, bahagian berdekatan 'bridge' kembung berikutan struktur papan tidak teguh lagi.

Vintage Gibson trapeze tailpiece

Bagi mengelakkan masalah kembung dan 'bridge' terkopak berulang, saya dapat idea dengan memasang 'trapeze tailpiece' yang dibeli dalam talian.

Terlalu panjang...

Trapeze tailpiece ini sedikit panjang jika dipasang secara normal seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Siap...

Apa yang saya lakukan ialah ketuk bahagian belakang trapeze tailpiece tersebut sehingga rata sebelum dipasang.

Masalah kembung dan 'bridge' terkopak selesai dengan memasang trapeze tailpiece yang telah saya ubahsuai sedikit sahaja.

Selamat berDIY... 

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.