Thursday 31 January 2013

Sedekah

Orang berbudi, kita berbahasa
Orang memberi, kita merasa

Apa yang saya ingin kongsikan pada hari ini ada kaitannya dengan peribahasa di atas. Pejam celik, pejam celik, dah habis bulan januari. Tahun Baru Cina tahun ini cuma tinggal 10 hari sahaja. Masa berlalu begitu pantas dan tanpa disedari, pokok longan dan limau kasturi yang saya tanam di belakang rumah telah mengeluarkan hasilnya lagi.
Limau kasturi di belakang rumah ku...
Kali ini terlepas pandang pula dan banyak yang telah gugur ke tanah tanpa disedari terutamanya buah limau kasturi yang terlebih masak. Hampir kesemua yang telah masak saya petik dan berat keseluruhannya ialah sebanyak 8.6kg.
Tidak ketinggalan juga mengeluarkan hasilnya ialah pokok longan yang berbuah sepanjang tahun. Namun banyak yang belum masak tetapi telah dimakan oleh... (tak tahu)
Buah longan yang belum masak tapi...
Nak tahu tak apa yang saya buat dengan limau kasturi itu? Kalau dijual, entah ada tak pembelinya sebab terlebih masak. Setelah pertimbangan dibuat, saya bertekad sedekahkan kesemua limau kasturi tersebut kepada saudara-mara, rakan-rakan sekerja serta jiran-jiran.

Apa yang mengembirakan saya setelah membuat sedekah dengan limau kasturi hari ini ialah, saya telah mendapat tahu orang yang mencantas pokok jambu di depan rumah dulu. Ceritanya ada di sini.

Jangan cuba tutup bangkai gajah dengan daun pisang...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.