Friday 3 January 2014

Hadiah Krismas 2013

Pada malam 24/12/2013 yang lalu tiba-tiba kereta Satria GTi saya mengeluarkan bunyi seperti kereta Rally ketika dalam perjalanan balik ke rumah setelah tamat upcara 'christmas caroling' di tempat kerja. Dalam keadaan hujan lebat saya terpaksa menghentikan kereta di stesen petrol berhampiran dan memeriksa punca kejadian. Setelah pemeriksaan di buat seketika, saya pasti ada kebocoran pada sistem ekzos kereta.

Pada hari keesokkannya (25/12/2013) saya menghantar kereta saya ke bangkel untuk dibaiki. Paip ekzos bahagian belakang sebelum 'silencer' telah bocor dan perlu diganti. Kos penyelengaraanya pula berjumlah RM80.00.
Paip ekzos yang bocor

Pandangan dekat setelah ditanggalkan dari kereta

Proses melentur paip ekzos agar sama seperti asal

Dah siap, RM80.00 melayang...
Untuk makluman, setelah paip ekzos yang bocor di ganti saya dapati kereta saya kini lebih senyap dan lebih jimat penggunaan minyaknya. Persoalan yang masih belum terjawab ialah entah berapa lama paip ekzos telah bocor dan kenapa tempat lain tak bocor?

Ini lah hadiah yang saya dapat ketika manyambut hari krismas pada penghujung tahun lepas...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.