Hari ini saya kongsikan pengalaman baru dirujuk sebuah meter lori berjenama Daihatsu dengan masalah meter RPM tidak berfungsi.
![]() |
Daihatsu truck instrument cluster/speedometer |
Kerja membaiki meter kereta ini kadang-kadang leceh sebab saya tidak tahu bagaimana sambungkan bekalan elektrik ke meter untuk mengujinya.
![]() |
Setelah penutup dibuka... |
Kebiasaannya saya buka serta periksa semua komponen yang ada dan sekiranya ada menemui komponen rosak, selepas diganti ianya akan kembali berfungsi semula.
![]() |
Keluarkan meter RPM... |
Untuk pengetahuan semua, meter jenis analog mudah diperiksa berbanding meter jenis digital serta tidak banyak komponen pada papan litarnya.
![]() | |
Sebiji kapasitor 10uf, 25v rosak... |
Pemeriksaan menyeluruh menemui sebiji kapasitor dengan nilai 10uf, 25v rosak dengan menggunakan meter ESR.
![]() |
Kapasitor rosak vs kapasitor baru... |
Kerosakkan sebegini tidak boleh dilihat dengan mata kasar dan jika diperiksa menggunakan multimeter biasa juga gagal memastikan ianya rosak.
![]() |
Siap... |
Rakaman klip video di bawah menunjukkan perbezaan kapasitor elok serta rosak menggunakan multimeter ESR.
Keterangan lanjut boleh ditonton pada klip video di bawah.
Selamat berDIY...
No comments:
Post a Comment
Your comment will be atttend by admin soon, thank you.