Friday 21 September 2018

DIY baiki Speaker

Hari ini saya kongsikan cara bagaimana mengenalpasti serta membaiki speaker yang mengeluarkan bunyi tambahan seperti yang tertera pada video di atas.
Pandangan hadapan speaker sebelum dibuka..
Terlebih dahulu kita perlu membuka serta mengeluarkan speaker tersebut dan menyambung terus ke amplifier untuk menguji speaker tersebut.
Pandangan hadapan selepas dibuka penutupnya...
Pada video di atas saya telah menunjukkan bahagian yang mengeluarkan bunyi tambahan tersebut dan boleh dihilangkan hanya dengan menekan bahagian tersebut dengan jari sahaja. Anda juga boleh melihat bahagian tersebut dengan lebih jelas seperti pada gambar di bawah.
Bahagian 'spider suspension/Damper' tanggal...
Apa yang berlaku ialah bahagian 'damper' atau juga dikenali sebagai 'spider suspension' telah terganggal dari bahagian magnet speaker dan anda cuma perlu melekatkannya kembali dengan menggunakan gam sahaja.

Untuk makluman kerosakan sebegini biasanya adalah akibat daripada pengguna sendiri yang gemar memasang lagu dengan bunyi 'bass' yang kuat dan nyaring.

Jika anda ingin mengelakkan speaker anda daripada mengalami masalah sebegini, gunalah sistem audio anda secara berhemah dengan kenyaringan yang sekadar sedap telinga mendengar dan bukan untuk menghiburkan jiran yang belum tentu terhibur dengan apa yang anda cuba kongsikan dengan mereka.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.