Tuesday 18 June 2013

AKAI AM-2600

Berikut merupakan 'sound system' antik yang saya guna di rumah.

1. DVD berjenama Cornell, Model: CAV-DV207Xa
2. Equalizer berjenama Pioneer, CR-333
3. Radio berjenama SANSUI, Model T80
4. Kaset berjenama AKAI, Model: GXC710D
5. Vintage Amplifier berjenama AKAI, Model: AM-2600
6. Speaker berjenama SANSUI, Model: SP-2500A

Beberapa hari yang lepas amplifier telah gagal berfungsi. Bila dihantar ke kedai untuk diperbaiki, mereka kata tak ada alat ganti. Kini tak ramai yang arif membaiki barang eletronik antik dan mahu tak mahu, saya terpaksa baiki sendiri.
Yang bawah sekali itu ialah 'vintage amplifier' berjenama AKAI, model: AM-2600
Specifications (Vintage amp)
Power output: 60 watts per channel into 8Ω (stereo)
Frequency response: 20Hz to 20kHz
Total harmonic distortion: 0.1%
Damping factor: 60
Input sensitivity: 3mV (MM), 150mV (DIN), 150mV (line)
Signal to noise ratio: 75dB (MM), 95dB (line)
Channel separation: 55dB (MM)
Output: 150mV (line), 30mV (DIN)
Speaker load impedance: 4Ω to 16Ω
Semiconductors: 35 x transistors, 17 x diodes
Dimensions: 440 x 141 x 331mm
Weight: 10kg
'relay' tak berfungsi

Bahagian dalam 'relay' yang gagal berfungsi

pintasan yang telah saya buat - diikat dengan tali merah
Memandangkan saya sememangnya meminati bidang elektronik ketika di bangku sekolah, maka saya faham serba sedikit tentang permasalahan berkaitan elektronik. Gambar di atas menunjukkan 'relay' yang gagal berfungsi. Memandangkan tiada alat ganti di pasaran, maka saya terpaksa membuat pintasan dengan mengikatkannya dengan benang.

Sehingga blog ini ditulis, amplifier tersebut masih berfungsi dan saya yakin ianya akan terus berkhidmat.

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.