Saturday 30 March 2013

Program Saringan Kesihatan PERKESO

Program Saringan Kesihatan PERKESO merupakan program pemeriksaan kesihatan diberi secara percuma kepada orang berinsurans PERKESO yang berumur 40 ke atas untuk mengenalpasti kumpulan yang berisiko menghadapi penyakit tidak berjangkit (Non communicable Desease). Jenis penyakit tersebut adalah seperti penyakit kronik berpunca daripada gaya hidup seperti penyakit darah tinggi, jantung, kencing manis dan kanser.

Jenis pemeriksaan yang akan dilaksanakan di bawah kemudahan/program ini adalah meliputi pemeriksaan fizikal, ujian klinikal serta konsultasi dan khidmat nasihat yang berkaitan.

Baucar kesihatan ini diedarkan melalui majikan dan pemeriksaan akan dilakukan di klinik panel PERKESO atau di klinik/hospital kerajaan.

Pada tahun-tahun yang lepas saya terpaksa membelanjakan ratusan ringgit untuk membuat saringan kesihatan sendiri. Mudah-mudahan program ini akan diterusan sampai bila-bila. Kalau boleh, buat juga saringan untuk buah pinggang (renal function), hati (liver function) serta 'serology'. Terima Kasih PERKESO!

Berikut merupakan gambar yang berkaitan dengan program saringan kesihatan PERKESO untuk diri saya... (Sample darah serta air kencing diambil pada 20/3/2013)
Muka depan baucar
Muka belakang baucar
Inilah air kecil saya...
Begini lah dracula menghisap darah saya...
Kena hantar ke makmal untuk dapatkan maklumat...
Part I - Semua lulus...
Part II - juga lulus... tapi ada sedikit "uric acid crystals". Apa ke benda ni???
Ujian tahun lepas yang GAGAL...
Berat badan saya ketika sample darah serta air kencing di ambil ialah 71.5kg dengan ketinggian 163cm. BMI saya gagal iaitu 26.9 (Overweight/Obese class I). Tekanan darah pula normal iaitu 70/110 sahaja. PERKESO mesti pening kepala kenapa BMI saya gagal. Hahaha...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.