Sunday 1 December 2013

Penghawa Dingin SAMSUNG AS09R Series

Setelah 20 hari berlalu akhirnya penghawa dingin saya yang bermasalah kini beroperasi semula. Berikut merupakan hari-hari yang terpaksa saya lalui tanpa penghawa dingin:-
  1. 11/11/2013 - Aduan ke toll free samsung (1-800-88-9999).
  2. 12/11/2013 - Jurutenik mengesahkan kerosakan 'compressor'.
  3. 25/11/2013 - 'compressor' telah dibaiki namun PCB pula didapati rosak
  4. 27/11/2013 - menerima panggilan daripada samsung menanyakan status penghawa dingin.
  5. 30/11/2013 - Pasang PCB baru serta mengisi gas (R22).
Perbandingan PCB Baru (kiri) & lama (kanan)

Perbandingan PCB Baru (kiri) & lama (kanan)
Ketika pertama kali jurutenik membuat pemeriksaan, anggaran perbelanjaan yang diperlukan adalah seperti berikut:-
  1. RM180 - gaji (labour charges) untuk menggantikan 'compressor' yang baru serta mengisi gas.
  2. RM100 ke RM150.00 - kos penghantaran 'compressor' dari Kuala Lumpur
Setelah siap, saya perlu membayar RM380.00 seperti pada gambar di bawah. Kos menggantikan compressor di tambah RM50.00 menjadi RM230.00 sebab 'capi-tube' ditukar. Saya buka balik penutup 'compressor' dan saya yakin 'capi-tube' tidak ditukar sebab sebelum ini saya pernah membukanya untuk menukar kapisitor 'compressor'. Cuma 'compressor' sahaja yang telah ditukar.
Jumlah harus dibayar...
Apa yang mengejutkan saya pula ialah, mereka tak menyuruh saya membayar kos penghantaran dan hanya perlu membayar kos PCB yang baru iaitu RM150.00.

Sebelum jurutenik meninggalkan rumah saya, dia sempat memberitahu saya bahawa PCB tak ada 'warranty' tapi kalau ada kebocoran gas mereka akan baiki tanpa bayaran.

Apa yang tidak memuaskan hati saya ialah:-
  1. kenapa PCB boleh rosak sedangkan ketika pertama kali mereka memeriksa penghawa dingin saya semuanya berfungsi dengan baik dan cuma 'compressor' sahaja yang tidak menjalankan tugasnya. 
  2. PCB yang baru pula tak ada 'warranty'
  3. Begitu juga dengan bayaran tambahan RM50.00 untuk menukar 'capi-tube' yang tidak wujud.
  4. Ketika pemeriksaan dibuat (sebelum dibaiki) tekanan gas terlampau tinggi (90psi) sedangkan untuk penghawa dingin 1hp (1 kuasa kuda) cuma memerlukan tekanan sebanyak 60psi sehingga 70psi sahaja.
Say NO to samsung product!!!

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.