Sunday, 24 October 2021

Cara dapatkan semula wang daripada scammer

Copy & paste (salin & tampal)

Pengalaman Tuan Zul Nizam melalui posting di Facebook bertarikh 30 September 2021.
 
12/09/21 - Setelah buat pembayaran deposit, no telefon scammer gagal dihubungi disyaki sudah tukar nombor yang baru.
 
13/09/21 - Buat laporan polis kes penipuan jual beli online di Balai Polis H.S Lee. 
 
17/09/21 - Buat pengesahan nama pemilik no telefon scammer dengan U Mobile Pavilion Kuala Lumpur. Mereka mengesahkan pemilik no telefon 011-21734936 atas nama scammer.
 
24/09/21 - Buat aduan kes penipuan di Maybank Bukit Bintang, isi form Borang Aduan Kad Maybank dikepilkan salinan report polis dan slip transfer Maybank. Hari yang sama terima panggilan dari Maybank memaklumkan pihak bank akan menyiasat kes tapi tidak memberi jaminan bahawa saya akan dapat balik wang semula.
 
25/09/21 - Buat semakan dalam CCID Portal untuk rekod no telefon dan no akaun bank scammer namun hasil carian tiada report diperolehi.
 
27/09/21 - Terima sebanyak 5 kali panggilan dari no telefon yang tidak dikenali. Apabila dihubungi, pemilik no telefon tersebut mengaku adalah scammer dan mahu memulangkan semula wang kerana akaun miliknya telah dibekukan oleh pihak Maybank.
 
29/09/21 - Hubungi customer service Maybank berhubung prosedur pengaktifan semula akaun scammer. Operator memaklumkan scammer perlu pergi ke cawangan bank yang berdekatan, wang deposit pengadu akan ditolak terus dari akaun scammer. 
 
Sekian.
 
Semoga bermanfaat.

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.