Tuesday 21 May 2024

Baiki lampu LED yang berkelip-kelip atau malap

Lampu LED ini saya beli pada tahun 2017 sebanyak 10 biji dan salah sebiji pernah saya baiki dan anda boleh rujuk di sini.

Lampu siling jenis LED

Hari ini sebiji lagi lampu LED berkelip-kelip sewaktu dihidupkan. Lampu LED yang bermasalah harus ditangani segera dan jika dibiarkan dan terus digunakan ianya akan berakhir dengan gagal dibaiki.

Setelah LED driver - JY-(8-18)x1W dibuka...

Lampu LED cuma ada dua komponen sahaja iaitu lampu LED dan LED driver. Majoriti kerosakkannya ialah pada LED driver.

Gantikan kapasitor utama yang rosak - 6.8uf, 400v

Setelah LED driver dibuka dan diperiksa, hanya sebiji sahaja kapasitor rosak dengan nilai 6.8uf, 400v seperti telah saya tandakan pada gambar di atas.

Tested - ok

Cara memeriksa serta mengenalpasti komponen yang rosak boleh ditonton pada klip video di bawah.


Selamat berDIY...

Saturday 18 May 2024

BLR vs BFR

Perbankan islam mula popular setelah krisis ekonomi asia hampir 35 tahun lalu. BLR atau BR (sekarang OPR) ketika itu pernah mencecah setinggi 13.53% pada May 1988. Jadi orang ramai kata bank menindas dan perkenalkan pembiayaan patuh syariah atau perbankan berkonsepkan islam dengan kadar tetap dan tidak melibatkan BLR/BR/OPR.

Pembiayaan islam lebih mahal berbanding pembiayaan konvensional ketika itu namun ramai percaya ianya lebih baik sebab tak kira hujan/panas/ribut/taufan, bayaran bulanan tetap sama. Apa lagi bila dipromosikan menggunakan agama bayar mahal pun takpa sebab boleh terlepas di sana kelak.

Dipendekkan cerita masa pun berlalu dan ekonomi negara beransur pulih. BLR/BR yang belasan peratus turun serendah 3.28% pada Januari 2022. Mereka yang pilih pembiayaan konvensional senyum dari telinga ke telinga sebab bayaran bulanan pun turun namun yang pilih pembiayaan patuh syariah ketika itu tetap perlu bayar sama setiap bulan. Bayangkan perbezaannya yang lebih 10% kena bayar setiap bulan.

Barulah mereka perasan rupa-rupanya pembiayaan yang patuh syariah itu juga menindas sebab bayar mahal untuk dapatkan benda yang sama.

Jadi untuk menegakkan benang yang basah supaya produk patuh syariah yang dicanang kekal releven, maka diperkenalkan BFR (Base Financing Rate) untuk pembiaan patuh syariah. BFR itu adalah jelmaan BLR (Base Lending Rate) supaya kelihatan patuh syariah.

Kesimpulan saya ialah pembiayaan patuh syariah dan konvensional sekarang 2x5. Buktinya jika BNM umum OPR naik takda beza pun perbankan islam & konvensional, dua-dua merengek tak sudah-sudah.

Bagi mewujudkan presepsi bahawa pembiaan patuh syariah lebih baik berbanding konvensional maka dalam perjanjiannya dilengkapi 'ceiling rate' bagi mengaburi peminjam yang telah terpajak otak.

Sejak kewujudan pembiaan islam sehingga kini, banyak perubahan telah dilakukan namun penyudahnya terpaksa akur juga dengan cara perbankan konvensional untuk kekal releven. Perbezaannya cuma pada terma yang digunakan iaitu seperti BLR menjadi BFR/BR, kadar faedah (interest rate) menjadi kadar keuntungan efektif (EPR=effective profit rate) serta banyak lagi.

Cabaran selepas ini ialah penjajahan minda dengan mengelirukan orang ramai agar terpajak otak untuk kekal releven dan terus mempratikkan kaedah 'matlamat menghalalkan cara'.

Fikir-fikirkan...

Wednesday 15 May 2024

TP4056 charging module repair

Sebelum ini saya pernah kongsikan module pengecas bateri lithium seperti ini dan anda boleh rujuk di sini & sini.

TP4056 charging module...

Module pengecas ini saya guna untuk mengecas bateri lithium secara manual dan baru-baru ini salah satu module bermasalah seperti boleh ditonton pada klip video di bawah.

Lampu indikator biru menyala dan padam setelah dibekalkan arus elektrik dan ianya tidak mengecas.

Gantikan IC 4056...

Papan litar ini sangat ringkas dan mudah diperiksa. Perintang, kapasitor & lampu LED semuanya elok diperiksa menggunakan multimeter.

TP4056...

Komponen yang tinggal serta tidak dapat diperiksa ialah sebiji IC berlabel 4056 dan sebagai percubaan saya gantikannya dengan yang baru.

Siap...

Masalah gagal mengecas selesai setelah dengan menggantikan IC TP4056 sahaja.

Selamat mencuba...

Sunday 12 May 2024

Internet pay per use - MAXIS

Sebelum ini saya telah kongsikan pengalaman kredit telefon dipotong untuk 'internet pay per use' oleh MAXIS dan anda boleh rujuk di sini.

Walaupun pihak MAXIS telah memulangkan kredit yang dipotong setelah aduan dibuat namun sistemnya masih juga memotong kredit secara berkala untuk penggunaan 'internet pay per use'.

Baru-baru ini telefon saya telah menaiktaraf sistem MIUI ke sistem Xiaomi HyperOS dan telah saya kongsikan di sini.

Saya juga telah padamkan pengunaan internet pada aplikasi yang tidak digunakan seperti boleh ditonton pada klip video di bawah.

Setelah aduan demi aduan saya majukan kepada MCMC sejak November 2023, akhirnya tiada lagi kredit saya dipotong mulai bulan lepas (april 2024).

Jumlah aduan yang telah saya buat sehingga selesainya kes mencuri kredit secara senyap-senyap oleh MAXIS ialah sebanyak 7 aduan dan ianya tidak termasuk 'appeal' sebab tidak berpuas hati kredit masih terus dipotong secara berkala tanpa menggunakan perkhidmatan internet.

7 aduan...

Kes ini hanya selesai setelah setengah tahun saya melakukan aduan bersiri kepada MCMC. Pihak maxis pada awalnya meminta saya menukar plan untuk elak 'internet pay per use' namun saya berkeras tidak mahu sebab saya telah melanggan Hotlink365.

Penyata bulan april 2024

Transaksi terakhir saya dikenakan 'internet pay per use' boleh dilihat pada gambar tangkap layar di atas iaitu pada 02/04/2024.

Saya tidak pasti apa yang telah pihak maxis lakukan namun saya sangat yakin aduan saya berasas. Jika tidak, mana mungkin mereka berhenti mencuri secara senyap-senyap tanpa memberi perkhidmatan kepada pelanggannya.

Renung-renungkan...

Thursday 9 May 2024

Cara betulkan jam astro

Sebelum ini saya pernah kongsikan masalah dekoder astro tak keluar jam dan anda boleh rujuk di sini.

Hari ini saya kongsikan satu lagi persoalan yang boleh dikira sering juga diajukan kepada saya iaitu jam astro salah.

Masalah sedemikian biasanya berlaku jika bekalan elektrik terputus atau kita yang putuskan bekalan elektrik dan bila dihidupkan semula, jam yang terpapar adalah tidak betul.

Cara membetulkan jam pada dekoder boleh ditonton pada klip video di atas.

Anda sebenarnya tidak perlu risau paparan jam tidak betul sebab dekoder baru kini tiada lagi paparan jam dan cuma dilengkapi dengan lampu indikator berwarna merah/hijau sahaja.

Selamat berDIY...

Monday 6 May 2024

Namu' Tengnga Benni (Lagu Bugis)


Am                                  Dm
Namu' tengnga benni passuroku
G                 F      Am
Lao ribolana Tau ripojikku
E                               Am
Rekko matinroi ta’okkorengnga
F                   G               Am
Naoto’ maringngerrang rialeku

Am                    Dm
Maccenneka lao makkutana
G               F            Am
Kegaki daeng monro massu’bu

     Am
Sessa nyawaku riesso wenni
G                  Am
Nataro uddani lao rialemu
Am
Engkaga tacecca rialeku
G                        Am
tammasala riati pappojikku
Am                    Dm
Maccenneka lao makkutana
G                 F              Am
Kegaki daeng monro massu’bu

Friday 3 May 2024

ONGLINBAO hair dryer repair

Sebelum ini saya banyak kongsikan pengalaman membaiki alat pengering rambut dan anda boleh rujuk di sini.

Jenama: ONGLINBAO

Hari ini saya dirujuk sebuah alat pengering rambut dengan masalah boleh dihidupkan namun tidak panas.

Setelah dibuka...

Setelah dibuka dan diperiksa, masalahnya ialah elemen pemanas putus seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Elemen pemanas putus...

Masalah tidak panas selesai setelah elemen pemanas yang putus telah saya sambung kembali.

Sambung elemen pemanas yang putus...

Alat pengering rambut ini dilengkapi dengan dua suis untuk mengawal kelajuan kipas serta elemen pemanas.

Suis untuk kipas serta pemanas...

Selamat berDIY...

Tuesday 30 April 2024

myASNB tidak mesra pelanggan

Hujung tahun lepas (2023) pada bulan november saya telah cuba berjinak-jinak dengan pelaburan unit amanah (unit trust) seliaan ASNB.

22/04/2024

Gambar tangkap layar di atas adalah senarai unit amanah yang ditawarkan oleh ASNB namun ASN dan ASN Equity 2 hanya untuk pelanggan bumiputera sahaja.

Saya telah melabur kesemua produk unit amanah yang saya layak melalui aplikasi myASNB namun tidak semua pulangannya sama. Setakat ini, pulangan terendah ialah ASN sukuk dan diikuti ASN Sara 1 serta ASN Sara 2.

Dipendekkan cerita saya bertekad untuk jual ASN Sukuk melalui aplikasi myASNB. Masalah pertama dihadapi boleh dilihat pada gambar tangkap layar di atas dan di bawah.

Saya mempunyai 1980 unit ASN sukuk namun tidak dibenarkan menjual kesemuanya. Jadi saya jual 1979 unit seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Walaupun saya dibenarkan menjual 1979 unit namun transaksi gagal sebab melebihi had yang dibenarkan? Berapa had yang dibenarkan?

Rejected due to eceeding limit...

Setelah puas mencari pada aplikasi myASNB, saya jumpa syarat untuk penjualan balik seperti boleh dilihat pada gambar di bawah. Had maksima ialah 2,000 unit sahaja SEBULAN.

Adakah 1979 unit itu melebihi 2000 unit? Saya akhirnya menjual 1,500 unit sahaja seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Hasil jualan 1,500 unit ASN sukuk tersebut saya dapat RM1,556.25.

Setelah mendapat bayaran dari penjualan di atas, saya teringin menjual kesemua yang ada sebab pelaburan ASN sukuk kurang menguntungkan.

Saya masih ada 480 unit namun tidak dibenarkan menjual kesemuanya. Jadi saya jual 479 unit namun transaksi gagal seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Rejected due to exceeding monthly limit...

Katanya sebulan boleh jual 2,000 unit tapi jumlah yang saya jual tak sampai pun 2 ribu unit (1500 + 479 = 1,979).

Saya telah menghubungi pihak ASNB dan menurut mereka 2 ribu yang dimaksudkan ialah '2 ribu ringgit' & bukan '2 ribu unit'.

Menurut mereka lagi, jika berhajat jual lebih dari had tersebut, pelanggan perlu hadir sendiri ke kaunter cawangan berdekatan.

Saya faham tujuannya baik iaitu elak penipuan atas talian namun saya berpendapat ianya tidak mesra pelanggan langsung.

Jika saya melabur RM20k, saya perlukan lebih 10 bulan untuk jual kesemuanya. Kemungkinan besar saya mengalami kerugian besar jika dalam 10 bulan itu harga saham jatuh merudum. Nak cepat kena juga ke kaunter berbaris tunggu giliran. 

Blocked due to too many retry...

Jika banyak kali 'transaction rejected' berikutan terlebih had dan sebagainya, pengguna applikasi myASNB akan disekat selama 24 jam.

Tidak semua teknologi di hujung jari itu mesra pelanggan atas alasan keselamatan. Ini contoh teknologi yang harus dielak. Nampak gayanya saya perlu ke cawangan berdekatan untuk menjual kesemua unit amanah yang ada sebelum berakhir dengan kerugian.

Renung-renungkan...