Beberapa tahun yang lepas saya ada kongsikan cara menukar minyak injin untuk kereta Perodua Kelisa saya dan anda boleh rujuk di sini.
3 months or 5000km whichever comes first... |
Hari ini saya kongsikan pula tentang kekerapan menukar minyak injin. Menurut buku panduan, kekerapan menukar minyak injin kereta ialah setiap 3 bulan atau 5000km, bergantung pada yang mana berlaku terlebih dahulu (3 months or 5000km whichever comes first).
Kereta baru - 1 bulan/1000km |
Pihak Perodua menyerahkan kereta kepada saya pada 19/06/2006 dan menurut buku panduan, kereta baru harus menukar minyak injin pertamanya termasuk bahan pendingin (coolant) dalam sebulan atau 1000km (whichever comes first). Tujuannya ialah untuk membuang sebarang bendasing yang ada ketika kereta dipasang di kilang.
Pihak Perodua memberi perkhidmatan percuma bagi kerja-kerja penyelengaraan untuk 3 kali pertama seperti boleh dilihat pada gambar di atas namun pemilik harus membeli/membayar kos minyak injin, penapis (flter) dan coolant.
Covid punya pasal, setahun tukar sekali... |
06/07/2006 1016km
12/09/2006 5700km
13/01/2007 10468km
05/06/2007 15809km
26.08/2007 19112km
24/12/2007 23815km
05/04/2008 28678km
17/07/2008 33399km
07/12/2008 38528km
27/03/2009 42950km
01/06/2009 47765km
25/10/2009 52707km
02/03/2010 57117km
05/05/2010 60426km
20/10/2010 65408km
05/01/2011 68818km
17/05/2011 74002km
26/09/2011 78909km
05/03/2012 83978km
20/08/2012 89019km
29/01/2013 94037km
15/05/2013 99225km
01/10/2013 104600km
28/04/2014 110040km
20/10/2014 115001km
12/04/2015 119989km
07/11/2015 125218km
08/08/2016 129981km
21/01/2017 135900km
30/06/2017 141200km
19/01/2018 148188km
29/08/2018 155253km
03/04/2019 162719km
01/12/2019 170208km
25/12/2020 177687km
Purata kekerapan saya menukar minyak injin berdasarkan jarak (mileage) ialah 3 kali setahun jika menggunakan minyak biasa (mineral) dan dua kali setahun jika menggunakan minyak semi-synthetic.
Minyak biasa (mineral) harus ditukar setiap 5000km manakala minyak semi-synthetic pula perlu ditukar setiap 7500km dan jika anda berhajat menggunakan minyak fully synthetic pula perlu ditukar setiap 10000km.
Purata 2/3 kali setahun... |
Tahun ini saya hanya menukar sekali sahaja minyak injin berikutan jarang digunakan disebabkan penularan wabak CoVid-19 dan majoriti masa duduk di rumah sahaja.
Tahun ini juga merupakan contoh terbaik memberitahu kita bahawa minyak injin harus ditukar mengikut jarak (mileage) dan bukannya mengikut tempoh iaitu setiap 3 bulan.
Ada kajian mengatakan bahawa bahan 'additive' dalam minyak injin kini bermutu tinggi dan minyak semi synthetic juga mampu bertahan sehingga 10000km tanpa masalah.
Apa-apa pun, pilihan di tangan masing-masing. Saya tetap dengan pendirian yang minyak injin harus ditukar mengikut 'mileage' dan bukannya setiap 3 bulan (whichever comes first).
Seperkara lagi yang telah lama saya perasan ialah, setiap kali selepas menukar minyak injin, pecutan kereta saya berkurangan. Maksudnya pecutan injin kereta lebih baik dan lancar dengan menggunakan minyak injin lama yang telah berwarna hitam pekat berbanding dengan minyak baru yang berwarna kuning keperang-perangan. Adakah anda juga perasan dan pernah mengalaminya? Kenapa?
Fikir-fikirkan...