Tuesday 31 July 2018

Baiki PHILIPS 42PFL3605S/98 TV LCD

Hari ini saya kongsikan pula satu pengalaman baru membaiki TV LCD berjenama PHILIPS, Model: 42PFL3605S/98 yang telah cuba dibaiki oleh seseorang namun tidak berjaya.

Pengalaman begini amatlah berharga disebabkan kita kena tahu apa yang orang terdahulu telah lakukan kepada TV tersebut dan yang amat membimbangkan ialah mereka telah mengubah suai komponen dan jika kita tidak periksa/semak dengan teliti, kita juga akan gagal membaikinya.
Jenama: PHILIPS, Model: 42PFL3605S/98
Ketika TV LCD ini dirujuk kepada saya, pemiliknya memberitahu saya bahawa TV tersebut telah dihantar untuk dibaiki namun tiada alat ganti untuk papan litar utama (power board) dipasaran berikutan telah ditamatkan pengeluarannya.
Hanya 2 keping papan litar sahaja kelihatan..
Seperti biasa untuk mengenalpasti kerosakan kita kenalah buka dan lihat apa yang terkandung didalam TV tersebut. Hanya ada 2 keping papan litar sahaja kelihatan seperti pada gambar di atas.

1. transistor K3868, 2. Diod, 3. Fius 3.15A
Memandangkan pemilik telah memberitahu saya bahawa papan litar utama tiada alat ganti di pasaran maka sudah pasti masalahnya di situ. Pemilik juga memberitahu saya kali terakhir TV ini beroperasi hanya seketika sahaja bila dihidupkan, jadi kalau saya menguji lagi mungkin akan mengakibatkan lebih banyak lagi kerosakan pada papan litar.

Untuk makluman, TV LCD tersebut menggunakan papan litar buatan LG seperti pada gambar di atas. Nombor rujukan papan litar tersebut ialah PLHF-a962a.

Setelah di periksa dengan menyeluruh, saya agak terkejut apabila mendapati bahawa banyak komponen yang rosak dan kesemuanya telah saya bulatkan seperti pada gambar di atas.
Transistor telah diubah suai...
Saya juga keliru kenapa sebiji transistor yang didapati rosak berlainan dengan yang lain. Oleh yang demikian saya mulai syak ada pengubahsuaian komponen telah dilakukan sebelum ini dan setelah saya periksa dengan buku panduan, rupa-rupanya transistor yang berlainan itu bukan mengikut speksifikasi asal.

Anda boleh rujuk kepada buku panduan tersebut di sini. Transistor yang dimaksudkan ialah K3868 yang telah ditukar dan menggunakan MDF11N60.
Satu kepuasan bila screen biru kelihatan...
Cabaran kini ialah di mana nak cari alat ganti yang di dapati rosak. Satu-satunya kedai yang membekalkan komponen eletronik di Miri tiada alat ganti untuk transistor K3868 dan terpaksalah saya meminta bantuan rakan di luar Miri. Nasib menyebelahi saya apabila alat ganti tersebut ada dan terpaksa menaiki kapal terbang menyeberangi Laut China Selatan melalui PosLaju.

Setelah kesemua komponen yang di dapati rosak itu diganti dan diuji, TV LCD tersebut kini kembali berfungsi seperti pada gambar di atas & bawah.
Tested - OK
Saya telah membuat perbandingan transistor asal K3868 dengan MDF11N60 dan perbezaannya adalah seperti berikut:-

K3868
  • RDS = 1.3 ohm
  • VDS = 500v
  • Drain current = 5A
  • Drain power = 35w

MDF11N60 
  • RDS = 0.55 ohm
  • VDS = 600v
  • Drain current = 11A
  • Drain power = 49w
Jika diteliti sepatutnya MDF11N60 boleh digunakan disebabkan kemampuannya melebihi K3868 tetapi kenapa mereka tidak berjaya membaikinya?

Apa-apa pun, jika ingin membaiki peralatan eletronik, seboleh-bolehnya jangan ubah suai komponen sedia ada, guna lah alat ganti yang asal melainkan alat ganti tersebut telah dimansuhkan pengeluarannya.

Terima kasih kepada pemilik TV tersebut kerana memberi peluang serta kepercayaan kepada saya untuk mencuba & membaikinya.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.